Sermet Çağan (1929-1970)

Sermet Çağan (1929-1970)

Sermet Çağan (1929-1970)

Sermet Çağan (1929-1970)

Sermet Çağan, bazı tiyatro topluluklarında oyuncu ve dekor sorumlusu olarak görev yaptı.

Tiyatro tutkusu nedeniyle mühendislik eğitimini son sınıfta bıraktı.

Ankara Devlet Tiyatrosu'nda ve "Sahne Z" topluluğunda, Arena Tiyatrosu'nda, ve Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu'nda sahne tasarımı ve oyunculuk yaptı.

1966 yılında Fakir Baykurt'la birlikte Türkiye'de ilk kez bir sendika tiyatrosu (TÖS) kurdu.

İstanbul Üniversitesi Gençlik Tiyatrosu, Gen-Ar Tiyatrosu, Ankara Yenişehir Tiyatrosu gibi topluluklarda yönetmenlik yaptı.

Türkiye Öğretmenler Sendikası Tiyatrosu'yla bütün Türkiye illerini kapsayan turne yaptı.

Tiyatro dergisi ile bazı dergi ve gazetelerde tiyatro üzerine yazıları yayımlandı. B

azı oyunları Fransızca ve İngilizce'ye çevrilen Sermet Çağan, Alman edebiyatı üzerine araştırmalarından ötürü 1957'de AFC hükümetince Schiller Ödülü kazandı.

İstanbul Sanat Tiyatrosu'nda yazdığı ödüllü oyun olan Ayak Bacak Fabrikası'nın provaları sırasında geçirdiği bir kalp krizi sonucunda yaşamını yitirdi.

Sermet Çağan Eserleri

  • Bütün Oyunları Ayak
  • Bacak Fabrikası
  • Savaş Oyunu, 1993

Ödülleri 

  • Ayak Bacak Fabrikası, 1964, Erlangen Uluslar arası Tiyatro Şenliği, dördüncülük.
  • Savaş Oyunu, 1967, Nancy Tiyatro şenlikleri, birincilik
  • Savaş Oyunu, 1966, Erlangen Uluslar arası Tiyatro Şenliği, birincilik
  • Mrozek'in Polisleri, 1968, Asaf Çiyiltepe Ödülü

 

“Ayak Bacak Fabrikası”  oyununun özeti;

Yunus Emre38 - 1Derebeylerinin yönetimde söz sahibi olduğu, bilinmeyen bir ülkede o yıl bolluk vardır. Halk emeğinin karşılığını bol bol buğday ile almıştır. Bu ülkede buğday demek her şey demektir. Fakat bolluk nedeniyle derebeylerinin kara tohumları stoklarda çürüme tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Bundan sonra derebeylerinin, köylülerin üretim araçlarına kendi çıkarları doğrultusunda el koymaları ve ellerindeki kara tohum stoklarını eritmek için kendi çıkarları doğrultusunda devletin çeşitli kademelerini ve halkın dinî duygularını kullanarak hatta halkı kötürüm bırakma pahasına çevirdiği oyunları sergilenir. Yöneticilerin sakat bıraktıkları köylülere ayak bacak fabrikası kurma vaatleri, durumu daha da trajikomik hâle sokar.320

R